Här skriver vi vad som händer och sker för 8c på centralskolan, vecka för vecka, som ni föräldrar och elever i klassen kan ta del av. När är det prov? Vad händer för speciellt nästa vecka? Hur ser schemat ut? Vad händer i varje ämne just nu? När är det studiedagar och lov? Ja sådant ska vi försöka besvara här. Jenny och Stig
torsdag 12 september 2013
Info för vecka 38
Hej.
Torsdag igen. Tack för alla goda och trevliga samtal vi haft med er och era elever. Vi har drygt hälften kvar och ser fram emot att få träffa er alla. Jag ( Jenny) har kollat lite med elever i klassen vad som gäller för nästa vecka och följande kan vara bra att veta:
Måndag: hemstudier plus utvecklingssamtal
So: 1 bok plus uppgifter till.
Biologi: Göra nästa arbetspapper om växter.
Tisdag: Kemiprov på syra och baser.
Engelska:Ta ut en nyhet och översätt till engelska
Onsdag: Engelska: glosor och text.
OBS!!! Torsdag: 10.30 Skolfotografering, bara klassfoto!!!! Fotografen hälsar att vi ska undvika att ha gröna kläder på oss för bakgrundens skull.
Fredag: Spanska: glosläxa från kap. 5. Gäller båda grupperna
Franska: uppgiftspapper ( blev osäker på vilken dag)
Spanska prov efter temaveckan. Info kommer.
TEMAVECKA v 39. Med studiedag torsdag den 26 september.
För övrigt håller eleverna på med nedanstående i:
Matte: Eleverna jobbar i mindre grupper med olika områden exempelvis grunderna i de fyra räknesätten och geometri.
Biologi: Växter.
Träslöjd: Gör en pall.
Syslöjd: Korsstygn
Bild: Picasso. Göra ett ansikte framifrån och från sidan i en och samma bild - på Picassos vis. Bra med egen tolkning. Färglägga med oljepastell.
Svenska: De har precis avslutat ordklasser. Det var många i klassen som ville repetera detta. De ska ha läsförståelsetest och håller på med att lära sig olika sätt att läsa. Klassen har även fått i uppdrag att låna bok på biblioteket och har börjat med läslogg.
För övrigt så kommer vi ha lite klassråd imorgon, fredag då klassen får bestämma om vad de ska hitta på för att få in klasspengar och eventuellt andra roliga aktiviteter för klassen.
!!!!!Vi lärare har har fått i uppdrag av ledningen att diskutera läxfrågan då vi förstår i från samrådsmötena att det är olika mycket läxor i olika klasser. Vi vill veta vad ni tycker. Är det bättre med en läxfri skola eller fyller läxor någon funktion? Mycket intressant att veta eran syn på läxor så skriv gärna en kommentar här i bloggen!!!!!!
Tack för denna gång!
Hälsningar Jenny och Stig
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om läxor: fyller en funktion för att lära sig studera och söka kunskap självständigt. Bra om nivån kan anpassas till individ. Läxan skall inte vara ett sätt att förlänga lektionen som tex räkna 10 tal till från där du är på matten.
SvaraRaderaOm läxor: jag tror inte på en läxfri skola! Jag anser också att ett visst mått av läxor behövs för att lära sig studieteknik inför kommande studier. Håller med föregående skribent om på vilket sätt läxan bör utformas. Dock tror jag att viss "nötning" måste till som t.ex glosor i språk. /Åsa
SvaraRadera