måndag 11 november 2013

info för v.46

En vecka närmare jul, inte långt kvar!

Läxor och prov för denna vecka:

Spanska:  de som inte redovisat skall göra detta. De ska spela in muntlig presentation utifrån den spanska de besitter på datorn och skicka till läraren. Fungerar det inte gör de detta inför läraren istället eller löser det tillsammans med läraren på bästa sätt.

Franska och tyska kommer att försöka ha läxa till varje onsdag och fredag.
I svenska har klassen skrivit uppsatser som de idag, måndag ska få ge respons till varandras på.
I bilden är de flesta i slutskedet på sina Picassoansikten. De jobbade jättebra och koncentrerat i fredags på bilden.Skönt att kunna berömma dem!

Måndag (nästa vecka)

Klassen har bestämt att engelska-läxor blir från måndag till måndag med obs att de inte ska behöva sitta på helgen utan se det som en veckoläxa. De ska till måndag läsa annonser, översätt minst 1 och skriva svar. Dessutom glosor och minst fem meningar. Ingela säger att eleverna får göra upp med henne om de vill ha mindre glosor men de ska ta de glosor de inte kan och då kanske de inte blir så många.

Onsdag:

Biologiprov på växter!


Spanska Johans grupp: glosor
Franska: text 6
Tyska: glosor och meningar

Torsdag:

Musikprov på olika musikstilar!

Fredag:

Franska: "Har" och "är".
Tyska: läxa kommer det att vara. Info kommer på lektion under veckan.
Spanska: Helenas grupp. info kommer på lektion denna vecka.

Omdömen skrivs om åk 7 i vecka 47 så de skrivs ut och skickas hem under v 48. Vi kommer inte skriva någon betygsprognos eller sociala omdömen utan vi har fått direktiv från våra rektorer att skriva de två starkaste sidorna hos eleverna efter ämnes-kriterierna samt ett utvecklingsområde som syftar till att eleven utvecklas utifrån målen. De riktlinjer vi kan ge i omdömet för övrigt är om eleven bedöms att nå målen, nå målen med god marginal eller att de riskerar att inte nå målen.
Detta kräver alltså att eleverna ar dialog med oss lärare om resultat och läge.

Stötta och hjälp dem hemma som vanligt så mycket ni kan och beröm dem för vad de gör. Vi har önskemål att ni försöker hålla en dialog med era ungdomar hemma om vad de skriver och hur de skriver på sina chatt-program och olika konton som instagram och facebook, för att hjälpa dem att använda sunt förnuft. Det skrivna ordet är ofta värre än de sagda. Vi försöker få dem att tänka så här: "Det jag skriver till den här personen, skulle jag kunna se personen i ögonen och säga detta?

Hälsningar Jenny och Stig

Ps: Vi tycker vi har världens bästa klass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar